Vilja logo

Resevillkor

Resevillkoren ingår som en del av reseavtalet. Dessa villkor gäller för alla gruppresor om det inte finns särskilda resevillkor för den aktuella resan. Dessa är grunden för dina rättigheter som resenär och våra som researrangör.

Resevillkor Vilja Reiser/ Velværereiser AS (i texten benämnd VR)

Resevillkoren utgör en del av reseavtalet. Dessa villkor gäller för alla gruppresor om det inte finns särskilda resevillkor för den aktuella resan. De utgör grunden för dina rättigheter som resenär och våra som researrangör.

Som resenär förutsätts du ha satt dig in i resans avtalsmässiga grunder. Avtalsunderlaget kan bestå av följande delar: resans program, inklusive praktisk information och prisinformation, bokningsbekräftelse, färdplan och resevillkor. Vi förutsätter att våra kunder har tagit del av allt material som tillhandahålls.

VR:s skyldigheter

VR förbinder sig att följa lagen om paketresor (Allmänna villkor för paketresor) och dess intentioner, inklusive reklam, marknadsföring, avtal, genomförande, avbeställningsregler, uppdrag, reklamationsrätt och ersättning.

Boka en resa

Resan kan bokas elektroniskt via vår webbplats, via e-post eller telefon till VR eller hos din lokala resebyrå. Avtalet mellan parterna ingås genom att kunden bekräftar bokningen och godkänner resevillkoren.

Har du fått en bokningsbekräftelse?

Läs den noggrant och kontrollera att allt är korrekt

Kontrollera att ditt namn är korrekt stavat och med alla namn - precis som i ditt pass (även mellannamn). Eventuella fel måste korrigeras innan depositionen betalas. Senare ändringar kommer att medföra en avgift.

Biljetter, detaljerat program och välkomstbrev skickas ca 14 dagar före avresan.

Betalningsvillkor

När du har bokat din resa får du en resebekräftelse med en faktura/bokningsbekräftelse med två betalningsfrister.

En deposition som ska betalas omedelbart vid bokningstillfället och en slutbetalning som ska betalas senast 45 dagar före avresa (se förfallodatum på fakturan).

Storleken på handpenningen bestäms utifrån våra betalningsförpliktelser gentemot underleverantören. Om det vid bokningstillfället är mindre än 65 dagar till avresa erhålls en faktura på hela beloppet med en kort betalningsfrist.

Vid bokning av en annan flygresa än den som ingår i paketresans pris måste det tillägg som avtalats med VR betalas inom 3 dagar och är inte återbetalningsbart eller möjligt att ändra.

Flygresor

Flygresor
Vi är endast mellanhänder och ansvarar inte för avtalsenlig leverans från flygbolaget eller andra transportleverantörer. I händelse av förlorat eller skadat bagage är detta en fråga mellan dig som kund och flygbolaget.

Anslutande flyg
Om du vill resa från andra platser än avreseorten för din resa kan vi hjälpa dig med detta. Ange bara detta i kommentarsfältet när du bokar. Anslutningsflyg måste bokas senast 45 dagar före avresa.

Flyga på egen hand
Om du väljer att köpa dina egna flygbiljetter måste du räkna med gott om tid mellan flygningarna eftersom det inte är anslutningsflyg. Egna flygbiljetter får inte bokas tidigare än 3 veckor före avresan, först då kan resan garanteras av VR. Vänligen kontakta oss och få din resa bekräftad innan du bokar dina flygbiljetter.

När du bokar flygbiljetter på egen hand ansvarar VR inte för extra kostnader i händelse av förseningar, ändringar eller avbokningar. Observera också att de flesta flygbolag avbokar returresan om utresan inte utnyttjas.

Ändringar och avbeställningar

Ändringar och avbeställningar ska göras så snart det finns skäl att inte fullfölja resan. Vid avbeställning utgår en avgift, beroende på tidpunkt för avbeställningen, som beräknas från det datum då arrangören mottagit meddelandet. Avbeställning måste ske under kontorets öppettider, annars beräknas avgiften från närmast följande arbetsdag. Utebliven betalning av deposition utgör inte avbokning.

Regler för avbeställning
Regler för avbeställning av resa i Norden:

a) Resan kan fritt avbeställas upp till 35 dagar före avresa

b) Om resan avbeställs efter 35 dagar och fram till avresan, eller om resenären inte dyker upp, sker ingen återbetalning.

Regler för avbeställning av resa inom Europa inklusive Svalbard:

a) Resan kan fritt avbeställas upp till 10 dagar efter bokning om avresedatumet är mer än 2 månader bort

b) Vid avbeställning 11 dagar efter bokning och upp till 105 dagar före avresa betalar kunden en administrationsavgift på SEK 1000,- per person.

c) Vid avbokning mellan 105 och 65 dagar före avresa behåller VR den erlagda depositionen.

d) Vid avbokning mellan 65 och 35 dagar före avresa debiteras kunden 50 % av resans pris.

e) Vid avbeställning efter 35 dagar och fram till avresedagen, eller om resenären inte infinner sig vid avresan eller saknar nödvändiga papper, visum, vaccinationer eller liknande för att delta i resan, sker ingen återbetalning.

Regler för avbeställning av resor utanför Europa:

a) Resan kan fritt avbokas upp till 10 dagar efter bokning, så länge avresedatumet är mer än 2 månader bort.

b) Vid avbeställning 11 dagar efter bokning och upp till 120 dagar före avresa betalar kunden en administrationsavgift på SEK 2.000,- per person.

c) Vid avbokning mellan 120 och 90 dagar före avresa behåller VR den betalda depositionen.

d) Vid avbokning mellan 90 och 65 dagar före avresa är avgiften 50 % av resans pris.

e) Vid avbeställning efter 65 dagar före avresan, om resenären inte infinner sig vid avresan eller saknar nödvändiga papper, visum, vaccinationer eller liknande, sker ingen återbetalning.

I vissa fall kan avbokningsreglerna avvika från detta till följd av garantier och betalningsskyldigheter gentemot underleverantörer. I så fall anges detta på den aktuella resan.

Överlåtelse av resa

Kunden har rätt att överlåta resan till en person som uppfyller alla nödvändiga villkor för att delta i resan, förutsatt att arrangören har underrättats om detta i rimlig tid före resans början. Överlåtaren och mottagaren är solidariskt ansvariga för betalning och extra kostnader och är föremål för en ändringsavgift. Flygbiljetter kan sällan överlåtas.

Ändring av resa

Vid ändring av den ursprungliga bokningen kan en avgift tillkomma.

Reservationer om ändringar

Bokningar avseende ändringar

Vi reserverar oss för oförutsedda prisändringar avseende transportkostnader, ändringar av statliga skatter/avgifter, bränslepriser, skatter, avgifter eller pålagor på flygplatsen eller valutakurser som använts vid prisberäkningen.

Eventuell tilläggsfaktura skickas ut senast 14 dagar före avresa. En prisökning på mer än 8% av det avtalade inköpspriset ger kunden rätt att frånträda avtalet utan kostnad för sig själv. Om växelkursen gör att den norska kronan (svenska) stärks avsevärt får våra kunder ett reducerat pris för resan, eller annan kompensation under resan.

Förbehåll görs även för ändringar i programmet på grund av förseningar, väderförhållanden, sjukdom eller andra oförutsedda händelser under resan. Uppgifterna om flygtider och flygbolag som anges i programmet är preliminära. VR förbehåller sig rätten att korrigera flygtiderna i enlighet med flygbolagets ändringar. Vid större förändringar meddelas kunden.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i programmet, i marknadsföringen, i sociala medier eller på webbplatsen. Mindre justeringar kan komma att göras i dagsprogrammet. Reservation görs för att nämnd instruktör/ledare kan komma att bli sjuk. Personen ifråga kommer då att ersättas av någon med lika goda kunskaper. Det är inte möjligt att ställa in resan på grund av att ledarens namn ändrats.

Oförutsedda händelser som strejk, vägavstängningar samt väder- och seglingsförhållanden kan leda till programändringar på en gruppresa. I sådana fall förbehåller sig VR rätten att ändra programmet i samarbete med våra lokala partners utan att ta ansvar för uteblivna semesterupplevelser och eventuella förseningar vid hemkomsten.

Rese- och avbeställningsförsäkring

Reseförsäkring är en nödvändighet när du reser utomlands. Reseförsäkringen är en heltäckande försäkring och ger rättigheter vid avbeställning, stöld, olycksfall, sjukdom m.m. Alla våra resenärer måste ha en rese- och avbeställningsförsäkring. Resenären ansvarar själv för att teckna nödvändiga försäkringar och avbeställningsskydd. Detta ska tecknas hos ditt försäkringsbolag i samband med att du bokar resan.

Eventuell avbeställning ska göras skriftligen till ditt försäkringsbolag omedelbart efter det att du fått kännedom om att resan inte kan genomföras. Du ansvarar själv för att kontakta ditt försäkringsbolag för eventuell ersättning.

Europeiskt sjukförsäkringskort

När du reser i Europa rekommenderar vi att du tar med dig ett europeiskt sjukförsäkringskort. Det europeiska sjukförsäkringskortet dokumenterar att du har rätt till nödvändig sjukvård i ett annat EES-land och på samma villkor som landets egna medborgare. Kortet kan beställas här:
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/flytta-jobba-studera-eller-fa-vard-utomlands/eu-kort-och-vard-utomlands

Pass och visum

Observera att många länder, rederier och flygbolag kräver att ditt pass ska vara giltigt i minst sex månader efter hemresedatum. Detta gäller även för resor i Europa. Visumkrav för relevanta destinationer kommer att informeras i god tid före avresan. Vi följer visumreglerna för svenska medborgare. Om du inte reser med norskt pass måste du kontrollera vilka visumregler som gäller för ditt medborgarskap på den aktuella destinationen. Det är resenärens ansvar att se till att passet och eventuellt visum är giltigt vid avresan.

Resenärens skyldigheter

Resenären är ansvarig för att kontrollera att de resehandlingar som erhålls överensstämmer med namn och bokning. Resenären måste följa betalningsfristerna och måste ha nödvändiga resehandlingar som giltigt pass, visum, vaccinationsintyg etc. vid avresan.

Alla deltagare måste kunna hantera sitt eget bagage och kunna resa utan assistans. Särskilda behov på flygresan och under resan måste anges vid anmälan. Observera att ledaren inte kan ge särskild assistans till någon av deltagarna under resan.

Resenären förbinder sig att följa de regler som utfärdas av myndigheter och våra representanter och får inte uppträda på ett sätt som är till olägenhet för andra. Vid olämpligt uppträdande kan resenären avisas från resan och får själv stå för kostnaderna för hemresan.

Brister/klagomål

Resenären är skyldig att omedelbart informera VR om han eller hon anser att det finns fel i resan. Om felet upptäcks efter att resan har påbörjats ska resenären reklamera felet på plats till VR:s representant eller till vårt kontor i Sandvika, Norge, så att det ges möjlighet att åtgärda felet på plats. Klagomål efter hemkomsten ska skickas skriftligen till VR inom 2 veckor efter resans slut. VR betraktar inte kommentarer som lämnats via vår utvärderingsblankett som klagomål som kräver ärendebehandling. Handläggningstiden för reklamationer är satt till 1 månad efter mottagen feedback.

Allmän information

Våra gruppresor och program bestäms lång tid i förväg. Dessa måste därför betraktas som allmänna och inte slutgiltiga. En korrekt översikt kommer att skickas tillsammans med dina biljetter. Vid bokning av resa senare än 3 månader före avresa kan priset komma att höjas på grund av bl.a. dyrare flygbiljetter. Resenärer som har bokat ett tvåbäddsrum måste vara beredda att betala ett enkelrumstillägg om det inte finns någon annan person att dela rummet med. Om så är fallet kommer resenären att kontaktas och tillägget faktureras före avresan.

Hotell/rum

Rum och lägenheter kan ha olika läge, storlek och standard inom samma hotell eller anläggning. Utsikt, solförhållanden och eventuella störningar kan variera. Normala variationer i läge, storlek och standard är inte skäl för prisreduktion.

Om något oförutsett inträffar och vi måste byta hotell är vi skyldiga att erbjuda ett annat hotell med liknande standard.

Turistskatt förekommer i flera länder där vi har rest. VR strävar efter att i möjligaste mån inkludera denna i resans pris, men på vissa platser går det inte att ordna. Resenärer kan därför behöva betala turistskatt direkt till hotellet vid ankomst/avresa.

Bilder

På många av våra resor använder vi aktivt kameror under resans gång och presenterar ofta bilder i samband med marknadskommunikation. Bilder på deltagare kan också komma att användas i olika medier. Resenärer som vill avstå från detta måste uttryckligen meddela vår reseansvarige.

Viljaresors integritetspolicy

Vi följer GDPR (General Data Protection Regulation) för våra kunder. När du har bokat en resa med VR och därmed är kund hos oss, lagrar vi dina kontaktuppgifter såsom namn, födelsedatum, kön, bostadsadress, telefonnummer, e-postadress och i vissa fall passuppgifter. Dessutom lagrar vi information om vilken resa du har bokat, när du har bokat, bokningsnummer och lösenord för ”Min resa”.

Vi lagrar dina kontaktuppgifter, information om din bokning och annan information som vi får från dig för att kunna hantera din kundrelation och ge dig information som är relevant för din resa. Detta innefattar bl.a. att behandla dina bokningar, skicka korrekta orderbekräftelser och fakturor till dig samt hantera betalningar och kommunicera med dig så att vi kan ge dig information, erbjudanden och service i samband med ditt köp via e-post, telefon, SMS och postala utskick. Efter din resa får du ett e-postmeddelande där du ombeds delta i en utvärdering av din resa.

Nödvändig information behandlas av VR och våra samarbetspartners, såsom flygbolag och hotell, för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Dina uppgifter kommer inte att delas med tredje part.

Allmänna villkor och bestämmelser

VR fungerar som förmedlare mellan kunden å ena sidan och flygbolag, agenter och hotell å andra sidan. I övrigt hänvisas till lagen om paketresor.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-32.

Resegarantifonden (RGF)

Velværereiser (Viljaresor) är anslutet till norska RGF och har lämnat nödvändig garanti før resande från Norge och Sverige.

Tfn. + 47 51 84 47 27 www.rgf.no

Vi ser fram emot att träffa dig på våra resor!